Medlemsundersøkelsen er sendt ut til Sandnes kommunale pensjonskasse medlemmer (aktive og pensjonister) fra Opinion AS. Undersøkelsen har vært i felt i uke 39 – 42. Medlemsuttrekket besto av totalt 8 303 medlemmer. Totalt har det blitt gjennomført 502 intervjuer som gir en svarprosent på 6,14 %.

Spørsmålene medlemmene har svart på er delt inn i følgende kategorier:

  • Kontakt med pensjonskassen
  • Informasjon fra pensjonskassen
  • Pensjonsalder og kunnskap om egen pensjon
  • Viktighet vs.- dyktighet
  • Inntrykk av pensjonskassen

 

Kontakt med pensjonskassen

Medlemmene prefererer dialog med pensjonskassen på telefon, e-post eller avtalt møte på kontoret i Havnespeilet (Rådhusgata 3). Årsakene til at medlemmer tar kontakt er i all hovedsak knyttet til spørsmål om pensjonsopptjeningen og de forskjellige pensjonsmuligheter (uføre, AFP og alder).

På spørsmålet «Fikk du svar på det du lurte på når du tok kontakt med pensjonskassen?» svarer 81 prosent av medlemmene JA, 15 % DELVIS og 3 % NEI.

Sandnes kommunale pensjonskasse har en indeksscore* på over 83 på alle følgende elementer:

  • Tilgjengelighet på telefon
  • Tilgjengelighet på e-post
  • Kompetansen til den som besvarte din henvendelse
  • Servicenivået til den som besvarte din henvendelse

Sandnes kommunale pensjonskasse har en indeksscore* på 72,06- 83,93 på følgende elementer

  • Informasjonen på pensjonskassens nettsider
  • Svartiden på din henvendelse

Informasjon fra pensjonskassen

På spørsmålet «Hvor fornøyd eller misfornøyd var du med kvaliteten på informasjonen du mottok fra pensjonskassen?»  scorer Sandnes kommunale pensjonskasse 77,41, som er høyere enn snittet av de andre pensjonskassene som er på 76,55.

Sandnes kommunale pensjonskasse har en god indeksscore på alle informasjonselementer, og scorer høyere enn snittet av samtlige andre kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser på påstandene:

  • Informasjonen kommer i rett tid
  • Informasjonen kommer ofte nok

44 % av medlemmene kan huske å ha mottatt informasjon fra pensjonskassen i løpet av det siste året.

Pensjonsalder og kunnskap om egen pensjon

61 % av våre medlemmer har ikke bestemt seg/vet ikke når de skal ta ut sin pensjon. Sandnes kommunale pensjonskasses medlemmer mener det er sannsynlig at de velger å ta ut pensjon fra 64,49 år (snitt av alle medlemmenes svar).

54 % av våre medlemmer har ikke benyttet seg av pensjonskalkulatoren som finnes på Min Side. Denne kalkulatoren gir medlemmene mulighet til å beregne hva han/hun vil få i pensjon både fra NAV (Folketrygden) og tjenestepensjonen sin.

- Her ser vi at vi har en jobb å gjøre med å oppmuntre medlemmene til å ta pensjonskalkutaltoren i bruk, sier Terje Frafjord, daglig leder i Sandnes kommunale pensjonskasse.

Viktighet vs.- dyktighet

Når vi spør medlemmene hva som er viktig for dem når det gjelder pensjonskassen sin har medlemmene en klar og tydelig beskjed: Våre medlemmer synes det er viktig med et lokalt kontor og at våre rådgivere har god kompetanse og yter god service.

Inntrykk av pensjonskassen

Avslutningsvis har vi spurt medlemmene «Alt i alt, hvor godt eller dårlig inntrykk har du av din nåværende pensjonskasse totalt sett?».  - Dette er virkelig testen på om vi har lykkes og vi er godt fornøyde med en snittscore på 77,16. Det er høyere enn konkurrenten KLP på 75,88 og også høyere enn snittet av 11 andre kommunale pensjonskasser på 74,75, avslutter Terje Frafjord, daglig leder. Nederst i artikkelen gir Terje noen utfyllende svar på spørsmål vi mottok i medlemsundersøkelsen.

Terje Frafjord, daglig leder

FAKTABOKS:

  • Undersøkelsen er sendt ut til Sandnes kommunale pensjonskasse medlemmer (aktive og pensjonister).
  • Undersøkelsen har vært i felt i uke 39 – 42.
  • Medlemsuttrekket besto av totalt 8 303 medlemmer med følgende fordelingen 65 % aktive og 35 % pensjonister.
  • Totalt har det blitt gjennomført 502 intervjuer, hvorav 72% kvinner og 28% menn har svart.
  • 11 kommunale pensjonskasser i landet har deltatt i samme undersøkelsen som utgjør sammenligningsgrunnlaget på 8478 medlemmer.
  • *En indeksscore betyr at skalaspørsmål, som blir avgitt på en skala fra 1- 5 blir omberegnet til en indeks som går fra 0 -100. Svarene kan tolkes utfra skalaen under

Skala

 

Vi har plukket ut noen temaer dere har spurt om, som Terje svarer ut:

Hvem gjaldt medlemsundersøkelsen for? (SKP, SPK og KLP)
Vi burde ha informert om at undersøkelsen var for medlemmer i Sandnes kommunale pensjonskasse. En del av våre medlemmer er også medlemmer i Statens pensjonskasse eller i KLP, og dermed var det ikke helt klart hvem undersøkelsen var for. Vi beklager dette!

Pensjonskalkulatoren
Det er en del kommentarer knyttet til feil eller mangler i pensjonskalkulatoren. Dette er vi klar over, og vår leverandør jobber med å utvikle en ny og bedre kalkulator som vi håper vi kan få på plass i løpet av 2025. Dessverre så er det vanskelig å dekke alle eventuelle individuelle rettigheter i en pensjonskalkulator, og det er ikke all informasjon som utleveres mellom alle pensjonsleverandørene. Man er derfor avhengig av å kjenne sin egen opptjening (offentlig og privat), og legge til det som mangler for å få en total oversikt.

Språk og kommunikasjon
Det er helt tydelig for oss at språk og kommunikasjon er et område vi kan forbedre oss på. Svarene i selve undersøkelsen og alle de direkte tilbakemeldingene vi har fått, tyder på at det er mange som synes det er vanskelig å forstå det vi skriver. Det skal vi ta med oss videre og prøve å forbedre oss på. Det er en del vanskelige ord og uttrykk innen pensjonsfaget, samtidig som det er et komplisert regelverk som ligger til grunn. Regelverket kan vi ikke gjøre så mye med, men vi kan bli bedre på det språkmessige.

Fysiske møter
Vi registrerer at det er mange medlemmer som setter pris på fysiske møter hvor man kan stille alle de spørsmålene som ikke er så enkle å ta på telefon og e-post. Det er ofte enklere å få oversikt over egen situasjon i et fysisk møte. Dere er velkomne til å besøke oss i 3. etasje i Havnespeilet (Rådhusgata 3). SKP har tilgjengelig 4 rådgivere, som er klar til å hjelpe til med å få oversikt over fremtidig pensjon. Husk bare at dere må avtale møter med oss.

Ny AFP modell for medlemmer født i 1963 og senere
Mye er nå på plass, men noen detaljer gjenstår. Foreløpig er det kun medlemmene i Statens pensjonskasse denne gjelder for, siden deres ordning er lovfestet. Det er forventet at lovendringen vil tas inn i SGS2020 som er en særavtale for pensjonsbestemmelser i KS’ tariffområde. Da vil disse pensjonsbestemmelsene gjelde også kommunens ansatte. Med andre ord må vi be medlemmene våre om litt tålmodighet nå i oppstartfasen for beregning av ny livsvarig AFP.

Nyheter på hjemmeside og e-post
SKP samarbeider med andre norske pensjonskasser om å utarbeide relevante nyhetssaker som skal publiseres på nettsidene våre. Vi vil fortsette dette samarbeidet for å sikre at vi publiserer relevant innhold til riktig tid. Vi har begrenset med ressurser selv, og innser at nettsidene våre ikke alltid er 100% oppdatert. Det jobbes også med en ny portal knyttet til "Mine Sider" som vi forventer kommer på plass i løpet av 2025.

Kurs om pensjon
Vi avholder kurs flere ganger årlig. Noen av dem e i regi av kompetansesenteret i Sandnes kommune, og noen ganger tar vi på oss kursoppdrag basert på egne forespørsler fra avdelinger som ønsker faglig påfyll om pensjonsytelsene våre.

Pensjonsregulering
Det er stilt spørsmål om hvordan vi informerer om reguleringen som finner sted i offentlig sektor hvert år. Vi publiserer informasjon om årets regulering så snart den er klar. Reguleringen skjer fra og med 01. mai hvert år. Dette blir publisert under nyheter på https://www.s-k-p.no/

Forvaltningen i pensjonskassen
Når det gjelder forvaltningen i pensjonskassen, har vi utarbeidet egne dokumenter som er publisert på nettsidene våre. Har står det litt om forvaltningen vår, hvilke rammer vi må forholde oss til, og hvilke type eiendeler vi er investert i. I tillegg omtaler vi også hvordan vi følger opp bærekraft i kapitalforvaltningen. Dere kan lese mer om dette på https://www.s-k-p.no/om-kapitalforvaltningen/